Selasa, 19 Mei 2009

TOKOH WANITA ISLAM


Srikandi Islam: Rabiatul Adawiyah


Rabi'atul Adawiyah merupa kan salah seorang srikandi agung dalam Islam. Beliau terkenal dengan sifat wara' dan sentiasa menjadi rujukan golongan cerdik pandai kerana beliau tidak pernah kehabisan hujah.

Rabi'atul Adawiyah seorang ahli falsafah timur dilahirkan di Basrah, Iraq pada tahun 95H(717M) telah memainakn peranan yang besar dalam mempengaruhi ilmu falsafah islam.

Beliau dilahirkan dalam keluarga yang miskin. Keluarganya hidup dengan penuh taqwa dan iman kepada Allah, atidak berhenti melakukan zikir dan beribadah melaksanakan ajaran-ajaran Islam. Beliau pernah mengalami beberapa peristiwa ganjil yang membuatkan dirinya begitu istimewa di persada dunia yang penuh dengan ilmu falsafah dan tasawwufnya.

Pada suatu ketika beliau telah menatap cakerawala, tiba tiba beliau mendengar suara yang sangat merdu, lebih indah dari senandung serunai. Terdengar bacaan Al-Quran yang mana telah membangkitkan keharuan lantaran bercucuranlah airmatanya. Pipinya sujud menyentuh tanah bergelumang debu, sedangkan hatinya penuh cinta ilahi. Peristiwa tersebut telah menyebabkan Rabi'atul Adawiyah hidup dengan penuh pengabdian diri serta ibadah kepada Allah Azza Wajallaa. Hidup dengan serba zuhud dan lebih taqarrub iaitu lebih dekat kepada Aallah. Beliau melakukan solat tahajjud sepanjang malam hingga ke fajar. Beliau tidak tergoda dengan kehidupan duniawi dan hatinya hanya tertuju kepada Allah.

Antara kisah kisah menarik Rabiatul Adawiyah:


Kisah 1

Kisah bermula pada zaman dahulu di mana kejahilan menyelebungi masyarakat arab kebanyakan sekolah agama telah ditutup. Ayah Rabiatul Adawiyah adalah guru agama tapi terpaksa menjadi pendayung sampan. Untuk menarik minat orang menaiki sampannya dia akan mendendangkan lagu yang merdu ketika mendayung sampan. Rabiatul Adawiyah sentiasa disamping ayahnya hinggalah dia dewasa, apabila ayahnya meninggal dunia. Dia menggantikan tempat ayah sebagai pendayung sampan dan mendendangkan lagu yang merdu. Mendengarkan suaranya yang merdu itu menarik hati seorang lelaki untuk membawanya untuk dipersembahkan kepada raja dan dia terpaksa berkhidmat untuk raja. Setiap hari dia menyanyi dan menuang arak kepada raja dan tetamu raja.

Suatu hari timbul kesedaran di hatinya merasa insaf dengan segala perbuatannya kerana kejahilannya itu sedangkan bapanya adalah seorang guru agama. Dari hari itu Rabiatul Adawiyah tidak mahu lagi menyanyi dan menuang arak. Dia sering duduk bersendirian berzikir kepada Allah. Dia juga diseksa oleh raja dengan kerja yang berat. Pernah suatu hari pengawal raja disuruh melepaskan ular dan kala jengking ke dalam bilik Rabiatul Adawiyah kerana raja tidak senang melihat dia sentiasa berzikir. Tetapi akhirnya ular tersebut menerkam pengawal raja. Rabiatul Adawiyah tetap tenang, walaupun dia tidak diberi makan dia tetap mampu menjalankan ibadat kepada Allah. Apabila raja mengintainya di dalam bilik, kelihatan dia sedang munajat memohn doa kepada Allah. di dalam kegelapan biliknya kelihatan cahaya yang menyuluh ke arahnya. Pada suatu malam raja bermimpi seorang tua datang dan mengatakan supaya melepaskan Rabiatul Adawiyah dan jangan lagi menyiksanya kemudia raja melihat Rabiatul Adawiyah berpakaian serba putih naik ke atas langit. Beliau terus ke bilik Rabiatul Adawiyah untuk melihat sama ada Rabiatul Adawiyah masih ada atau sudah pergi. Kelihatan Rabiatul Adawiyah masih berzikir dan berdoa.

Sampai habis tempoh masa Rabiatul berkhidmat dengan raja, akhirnya dia dilepaskan oleh raja. Rabiatul Adawiyah berterima kasih kepada raja dan tidak meminta apa-apa daripada raja walaupun raja memberi peluang kepadanya untuk meminta apa saja sebelum dia pergi. Apabila dia pulang ke kampungnya, rumah telah roboh dan penduduk kampungnya juga ramai yang telah berpindah. Dia meminta orang menyediakan sebuah pondok kecil untuknya.


Kisah 2

Selepas ayahnya meninggal dunia. Basrah dilanda oleh kebuluran. Rabi'atul-adawiyyah berpisah dari adik-beradiknya. Suatu ketika kafilah yang beliau tumpangi itu telah diserang oleh penyamun. Ketua penyamun itu menangkap Rabi'atul-adawiyyah untuk dijadikan barang rampasan untuk dijual ke pasar sebagai abdi. Maka lepaslah ia ke tangan tuan yang baru.

Suatu hari, tatkala beliau pergi ke satu tempat atas suruhan tuannya, beliau telah dikejar oleh orang jahat. beliau lari. Tetapi malang, kakinya tergelincir dan jatuh. Tangannya patah. Beliau berdoa kepada Allah, "Ya Allah! Aku ini orang yatim dan abdi. Sekarang tanganku pula patah. tetapi aku tidak peduli segala itu asalkan Kau rida denganku. tetapi nyatakanlah keridaanMu itu padaku." Tatkala itu terdengarlah suatu suara malaikat, "Tak mengapa semua penderitaanmu itu. Di hari akhirat kelak kamu akan ditempatkan di peringkat yang tinggi hinggakan Malaikat pun kehairanan melihatmu." Kemudian pergilah ia semula kepada tuannya. Selepas peristiwa itu, tiap-tiap malam ia menghabiskan masa dengan beribadat kepada Allah, selepas melakukan kerja-kerjanya. Beliau berpuasa berhari-hari.

Suatu hari, tuannya terdengar suara rayuan Rabi'atul-adawiyyah di tengah malam yang berdoa kepada Allah : "Tuhanku! Engkau lebih tahu bagaimana aku cenderung benar hendak melakukan perintah-perintahMu dan menghambakan diriku dengan sepenuh jiwa, wahai cahaya mataku. Jikalau aku bebas, aku habiskan seluruh masa malam dan siang dengan melakukan ibadat kepadaMu. tetapi apa yang boleh aku buat kerana Kau jadikan aku hamba kepada manusia."

Dilihat oleh tuannya itu suatu pelita yang bercahaya terang tergantung di awang-awangan, dalam bilik
Rabi'atul-adawiyyah itu, dan cahaya itu meliputi seluruh biliknya. Sebentar itu juga tuannya berasa adalah berdosa jika tidak membebaskan orang yang begitu hampir dengan Tuhannya. sebaliknya tuan itu pula ingin menjadi khadam kepada Rabi'atul-adawiyyah.

Esoknya, Rabi'atul-adawiyyah pun dipanggil oleh tuannya dan diberitahunya tentang keputusannya hendak menjadi khadam itu dan Rabi'atul-adawiyyah bolehlah menjadi tuan rumah atau pun jika ia tidak sudi bolehlah ia meninggalkan rumah itu. Rabi'atul-adawiyyah berkata bahawa ia ingin mengasingkan dirinya dan meninggalkan rumah itu. Tuannya bersetuju. Rabi'atul-adawiyyah pun pergi.

Rabi’atul-adawiyyah berkata bahawa ia ingin mengasingkan dirinya dan meninggalkan rumah itu. Tuannya bersetuju. Rabi’atul-adawiyyah pun pergi.


Kisah 3

Pada suatu hari, sekumpulan golongan cerdik pandai telah datang ke rumah Rabi'atul Adawiyah. Tujuan mereka tidak lain dan tidak bukan adalah untuk menguji beliau dengan pelbagai persoalan. Malah mereka telah bersedia dengan satu persoalan yang menarik. Mereka menaruh keyakinan yang tinggi, kerana selama ini Rabi'atul Adawiyah tidak pernah ketandusan hujah.

"Wahai Rabi'atul Adawiyah, semua bentuk kebajikan yang tinggi-tinggi telah dianugerahkan oleh Allah kepada kaum lelaki, namun tidak kepada kaum wanita." Ketua rombongan itu memulakan bicara.

"Buktinya?" Balas Rabi'atul Adawiyah.

"Buktinya ialah, mahkota kenabian dan Rasul telah dianugerahkan kepada kaum lelaki.Malah mahkota kebangsawanan juga dikurniakan kepada kaum lelaki. Paling penting, tidak ada seorang wanita pun yang telah diangkat menjadi Nabi atau Rasul, malah semuanya dari golongan lelaki." Jawab mereka pula dengan yakin.

"Memang betul pendapat tuan-tuan sekalian. Akan tetapi harus diingat bahawa sejahat-jahat pangkat ada pada kaum lelaki juga. Siapa yang mengagung-agungkan diri sendiri? Siapa yang begitu berani mendakwa dirinya sebagai Tuhan?

Dan siapa pula yang berkata : "Bukankah aku ni tuhanmu yang mulia?" Dengan tenang, Rabi'atul Adawiyah membalas hujah mereka sambil merujuk kepada Firaun dan Namrud.

Kemudian Rabi'atul Adawiyah menambah lagi, "Anggapan dan ucapan seperti itu tidak pernah keluar dari mulut seorang wanita. Malah semuanya ditimpakan kepada kaum lelaki."


Kisah 4

Rabi’atul-adawiyyah sentiasa menangis kerana Allah. Orang bertanya kepadanya sebab beliau menangis. rabi’atul-adawiyyah menjawab, “Aku takit berpisah walau sedetik pun dengan Tuhan dan tidak boleh hidup tanpa Dia. Aku yakut Tuhan akan berkta kepadaku tatkala menghembuskan nafas terakhir – jauhkan dia dariKu kerana dia tidak layak berada di majlisKu.” Allah suka dengan hambaNya yang bersyukur apabila ia berusaha sepertimana ia bersyukur tatkala menerima kurniaNya (iaitu ia menyedari yang ia tidak sanggup berusaha untuk Allah tanpa pertolongan dan kurniaan Allah). Seorang bertanya kepada Rabi’atul-adawiyyah, “Adakah Allah menerima taubat orang yang membuat dosa?” Rabi’atul-adawiyyah menjawab, “Itu hanya apabila Allah mengurniakan kuasaNya kepada pembuat dosa itu yang ia digesa untuk mengakui dosanya dan ingin bertaubat. Hanya dengan itu Allah akan menerima taubatnya kerana dosa yang telah dilakukannya.”



Read More......

Hadis Shahih Al-Bukhari


Jihad Bagi Perempuan


Diriwayatkan dari Aishah r.a. Ummu Al Mu'minin: Aku berkata, " Ya Rasulullah! Menurut pertimbangan kami, jihad adalah perbuatan yang utama. Haruskah kami ikut berjihad?. Nabi Muhammad s.a.w. bersabda. "Jangan! Jihad terbaik (untuk kaum wanita) adalah Haji Mabrur"

Read More......

Selasa, 5 Mei 2009

RENUNGAN


LUASNYA NERAKA ALLAH


Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibrail datang kepada Nabi s.a.w pada waktu yang ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh nabi s.a.w. : "Mengapa aku melihat kau berubah muka?" Jawabnya: "Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikhabarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yang mengetahui bahawa neraka Jahanam itu benar, dan seksa kubur itu benar, dan seksa Allah itu terbesar untuk bersuka suka sebelum ia merasa aman daripadanya."

Lalu nabi s.a.w. bersabda: "Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat Jahanam." Jawabnya: "Ya ketika Allah menjadikan Jahanam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yang mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya.

"Demi Allah yang mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat terseksa, nescaya akan terbakar orang orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahanam itu sangat dalam dan perhiasannya besi, dan mnimumannya air panas campur nanah, dan pakaiannya potongan potongan api. Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang lelaki dan perempuan."

Nabi s.a.w. bertanya: "Apakah pintu pintunya bagaikan pintu pintu rumah kami?" Jawabnya: "Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70 000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda." (nota kefahaman: iaitu yang lebih bawah lebih panas)

Tanya Rasulullah s.a.w.: "Siapakah penduduk masing masing pintu?" Jawab Jibrail: "Pintu yang terbawah untuk orang orang munafik, dan orang orang yang kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s. serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah. Pintu kedua tempat orang orang musyrikin bernama Jahim, Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar. Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha, Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah. Pintu ke enam tempat orang basara bernama Sa'eir.

Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya: "Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?" Jawabnya: "Di dalamnya orang-orang yang berdosa besar dari ummatmu yang sampai mati belum sempat bertaubat."

Maka nabi s.a.w. jatuh pengsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibril meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan sesudah sedar lnabi s.a.w. bersabda: "Ya Jibril, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari umatku yang akan masuk ke dalam neraka?". Jawabnya: "Ya, iaitu orang yang berdosa besar dari umatmu."

Kemudian nabi s.a.w. menangis, Jibril juga menangis, kemudian nabi s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah (dipetik dari kitab "Peingatan Bagi Yang Lalai")

Dari hadis Qudsi:

"Bagaimana kamus masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku"

Tahukah kamu bahawa neraka Jahanam Ku itu:
  1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat
  2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah
  3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung
  4. Setiap kampung mempunyai rumah
  5. Setiap rumah mempunyai bilik
  6. Setiap bilik mempunyai 70, 000 kotak
  7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum
  8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70, 000 ekor ular
  9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan racun yang hitam pekat
  10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70, 000 rantai
  11. Setiap rantai diseret oleh 70, 000 malaikat
Mudah mudahan dapat menimbulkan keinsafan kita semua.

Wallahua'lam.

Al-Quran Surah Al-Baqarah Ayat 159

Sesungguhnya orang orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami terangkan kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekelian makhluk.

Dari Abdullah bin 'Amir R.A.

Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat.


Read More......

Sabtu, 2 Mei 2009

Cendikiawan Islam


Imam Bukhari

Ulama Hadis dari Kota Bukhara - Uzbekistan di abad ke 9 M.

Nama lengkapnya: Muhammad Ibnu Ismail Ibnu Ibrahim Ibnu Al Mughirah Ibnu Bardizbah Al Bukhari. Ia lebih di kenali dengan nama tanah kelahirannya, Bukhara dan masyarakat muslim biasa mengenalinya sebagai Imam Bukhari. Dilahirkan pada hari jumaat 13 syawal 194 Hijrah, bersamaan 20 Julai 810 Masihi.

Ketika di lahirkan kedunia, penglihatannya tidak jelas atau buta, ibunya tak putus asa berdoa dan memohon kepada Allah SWT untuk kesembuhan penglihatan putranya. Allah telah memakbulkan doanya, ketika Imam Bukhari menjangkau umur 10 tahun, penglihatannya mula sembuh dan kembali menjadi normal.

Ayahnya Ismail Ibnu Ibrahim juga seorang ahli hadis yang terkemuka, merupakan salah seorang murid ulama disegani, Hammad Ibnu Zaid dan Imam Malik. Ayahnya meninggal semasa Bukhari semasa belia, ia banyak menghabiskan masanya untuk belajar tanpa menghiraukan masalah kewangan.


Read More......

Selasa, 28 April 2009

Fadilat Surah Al-Baqarah

Antara Fadilat Surah Al-Baqarah

  • Membacanya akan dipakaikan mahkota di syurga
  • Membacanya bersama surah Al-Imran pada malam Jumaat baginya nur yang membentangi antara arashs dan dasar bumi

Read More......

Ahad, 26 April 2009


Fadilat Surah Yasin

Antara Fadilat Surah Yasin:

  • Yasin adalah hati Al-Quran
  • Pahala membacanya seperti Al-Quran sebanyak 10 kali
  • Membacanya setiap malam semata-mata kerana Allah akan mendapat keampunan Allah
  • Surah Yasin menurut hajat orang yang membacanya
  • Dibaca kepada orang yang diganggu makhluk halus, Insya-Allah akan pulih

Read More......

Artikel Keluaran Bulan April



Peristiwa Penting Rabi'ul Akhir

Peperangan

Ada beberapa peperangan yang dicatat berlaku di bulan Rabiulakhir diantaranya
  • peperangan Najran
  • pengusiran kaum Yahudi Bani Nadir
  • peperangan Al-Ghabah/Zi-Qarad
  • peperangan Al=Ghamar
  • peperangan Jamal - tahun fitnah dimana Saidina Aisyah r.a. terheret dalam kancah peperangan menentang Khalifah Ali r.a.
Pengepungan Damsyik pada zaman Khalifah Abu Bakar As-Siddiq r.a. diketuai oleh Abu 'Ubaidah bin Al Jarrah dan Khalid binn Al Walid r.a. tahun 14 Hijrah dan seterusnya membawa kepada pembukaan Damsyik

Khalifah Abu Bakar As-Siddiq r.a. meninggal dunia dan Saidina Umar Al-Khattab r.a. di bai'ah menjadi Khalifah yang kedua.

Ramai para sahabat yang gugur syahid diantaranya Talhah r.a. dan Ibnu Zubir r.a. dan Imam Ghazali r.a. meninggal dunia.

Ada pendapat yang mengatakan 27 Rabiulakhir adalah tarikh Isra' dan Mi'raj Rasulullah s.a.w. (tarikh difardhukan solat). Namun begitu tarikh yang masyhur dan yang diguna pakai di Malaysia ialah 27 Rejab. Sehingga sekarang masih belum ada kajian rasmi individu atau pihak tertentu yang menyemak kembali tarikh sebenar Isra' dan Mi'raj Rasulullah s.a.w.


Rabiul Akhir Yang Bahagia

Jika Rabiul Awal bererti bermulanya musim bunga bagi tanaman maka Rabiul Akhir pula ertinya musim bunga yang akhir. Bulan ini merupakan peringkat akhir bagi tanaman tanaman berbunga.

Pada waktu itu biasanya tanaman-tanaman di tanah arab akan mengalami peringkat akhir berbunga sebelum musim sejuk tiba. Selain dari Rabiul akhir, bulan ini juga dipanggil dengan nama Rabiul Thani yang membawa pengertian yang sama.

Perlu diketahui bahawa itu adalah gelaran nama bagi satu-satu bulan yang pada asalnya nama itu sudah wujud sebelum kedatangan Rasulullah mendapati nama nama bulan itu tidak memberi makna yang buruk maka Rasulullah s.a.w. mengekalkannya. Maka sebenarnya nama Rabiul Akhir itu sendiri tidak ada perkaitan dengan ketetapan musim bunga atau buah kepada tanaman.

Cuaca, iklim, suhu dan musim adalah berkait rapat dengan peredaran matahari dan bintang bintang lain sedangkan taqwim Islam Qamari adalah berdasarkan kepada peredaran bulan mengelilingi bumi.

Kesimpulannya, Rabiul Akhir yang bermakna musim bunga yang akhir tidak dapat dikaitkan dengan musim bunga sebenarnya, ia hanya sekadar nama bagi bulan itu sendiri.

Tamar berbunga maka sempena kebetulan ini umat Arab dahulu menamakan bulan ini dengan Rabiul Akhir.

Read More......