Jumaat, 8 April 2011

FADHILAT MANZIL


FADHILAT @ KELEBIHAN AMALAN MANZIL DALAM KEHIDUPAN SEHARIAN

Manzil mengandungi beberapa ayat al-quran yang telah diajar oleh Rasulullah SAW kepadasahabat RA sebagai shifa’ (penawar dan ubat) dari beberapa jenis penyakit rohani dan jasmani serta sebagai pelindung dari sihir. Hadith sahih mengenai amalan ini terdapat di dalam kitab “HAYATUS SAHABAH” (Jilid 3 mukasurat 74) yang dikarang oleh as-Syeikhul Kabir Maulana Yusuf rah. Hadith ini telah dikeluarkan oleh Imam Ahmad, Hakim dan Tirmizi.

Ubai Ibn Kaab RA meriwayatkan: Sewaktu bersama Rasulullah SAW, seorang badwi telah datang kepada baginda dan berkat, “Ya Rasulullah SAW, saya mempunyai seorang saudara yang ditimpa penyakit. “Penyakit apa?” bertanya Rasulullah SAW. “Sejenis penyakit gila” menjawab orang tersebut. Rasulullah SAW pun membacakan surah al-fatihah, 4 ayat pertama Surah Al-Baqarah. Ayat yg bermula dengan Wailahukum ilahun wahid…., ayat Kursi dan dua ayat seterusnya, 3 ayat terakhir al-Baqarah, ayat Syahidallah annahu…terakhir dari surah al-Mu’minun (Fataaalallahuuumalikul haq…,ayat dari surah al-Jin (Waaannahu ta,ala), sepuluh ayat pertama surah Wassaat,tiga ayat terakhir dari surah Al-Hasyr, Surah al-ikhlas, Surah al-Falaq dan surah AN nas.



Fadhilat Manzil ini terlalu banyak dan dari pengalaman kebanyakan orang, Manzil ini sangat mujarab untuk menyembuh penyakit sihir, jin dan lain-lain. Dua cara untuk mengubati pesakit ialah dengan pesakit sendiri membaca ayat-ayat tersebut ataupun orang lain boleh membacakan dan menghembuskan ke dalam air dan air tersebut itu diminum oleh pesakit tersebut.


Antara Fadilat/Kelebihan Manzil

1. Mengelak/menyembuhkan penyakit akibat gangguan sihir, jin, syaitan dan seumpamanya.
2. Melindungi pengamal dan keluarganya daripada bahaya syaitan, jin, polong (gangguan makhluk halus), pencuri (melindungi harta benda), binatang buas (melindungi tanaman/ternakan) dan lain-lain.

Walaupun begitu setiap individu yang mengamalkan manzil ini kesannya tidak semestinya sama diantara satu sama lain.
Semuanya Dengan Izin Allah!


Ayat-Ayat Al Quran Dalam Manzil

1. Fatihah
2. Al-Baqarah - ayat 1-5, 163, 255-257, 284-286
3. Ali-Imran - ayat 18, 26-27
4. Al-A'raf - ayat 54-46
5. Al-Isra' - ayat 110-111
6. Al-Mukminun - ayat 115-118
7. As-Soffat - ayat 1-11
8. Ar-Rahman - ayat 33-40
9. Al-Hasyar - ayat 21-24
10. Al-Jin - ayat 1-4
11. Al-Kafirun
12. Al-Ikhlas
13. Al-Falaq
14. Al-Anas

1 komen:

Triplus berkata...

subhanallah...

renovasi rumah

Catat Ulasan